Jobbade hela förmiddagen med förberedelser för team Coolgangs första summit meeting!

Presentation är superviktigt: Ja, vi lever i en ytlig värld, det är på gott och på ont, men jag har sett det många gånger på jobbet. Lite Wordart, en animation och in med det i Powerpoint så är det mycket lättare att få fram budskapet. “Allt behöver en logo och en egen hemsida.” säger vi ibland i min projektgrupp.

Jag säger inte att vi måste ha en logo. Självklart inte, men det kommer att skapa en identitet för oss. Vi kommer att skapa ett brand för vår familj – det här kommer vi att se mer och mer framöver: Det är bara en tidsfråga innan medelsvensson anlitar en egen brandingexpert för att jobba med familjens varumärke. Men Team Coolgang är först. Vi går ut hårt och kommer att visa vägen för andra.

Skärmavbild 2016-03-06 kl. 08.37.58

Skärmavbild 2016-03-06 kl. 08.37.52

Det är förstås inte några slutliga logotyper för oss, men det är en start. Något jag lärt mig av att arbeta så mycket med grafiktjejerna och -killarna är att vara sparsam med effekter. För några år sedan hade jag varit lockad att använda mycket mer färger, men i bägge testerna så går jag bara för en färgskala. Det blir mer sobert och lugnare så. Se till exempel den nedre loggan – det är en enda färg och så är det bara en antydd skugga under. (Jag försökte faktiskt få skuggan hela vägen, men hittade inte inställningen för det, men så upptäckte jag att det här blev ju faktiskt bättre, mer subtilt och elegant.)

Jag tror att del av Coolgang’s varumärkesstrategi blir att hitta:

  • Vår färg, Självklart. Tänker att vi skall ha en uppsättning färger som vi jobbar utifrån. Jag tänker att det sedan skall gå igenom allt på lång sikt: Inredning, färg på huset, på bilen, våra kläder – ja allt.
  • Typsnitt är superviktigt: Kan vi hålla all kommunikation från familjen med omvärlden i samma typsnitt, så kommer det att stärka vår varumärkesstrategi fantastiskt. Får några år sedan hade Comic Sans varit ett givet val, och det är inte helt uteslutet som någon slags humoristisk blink, men typsnittet är alldeles för viktigt för ironiska blinkningar. Spontant tänker jag något som Apple Casual för enklare familjär kommunikation: Injudningskort till kalas, tackkort. För mer officiell kommunikation med myndigheter så skall det vara ett klassisk, Times New Roman är ju på något sätt aldrig fel, men jag har letat lite och tänker att Team Coolgang är nog så häftig att till och med i brev till myndigheter skulle till exempel Harrington fungera.
  • Tagline. Tagline. Tagline. Det kan inte nog understrykas hur viktig en tagline är. Slogan kallades det förr, men kära publik, slogan hette det på 1990-talet. Nu heter det tagline och självklart måste Team Coolgang ha en tagline som funkar 2016. “Team Coolgang: Together for the future!” är jättebra, det handlar ju verkligen om att vi bygger för framtiden, men lite blek tycker jag den är. Något i stil med “Go Team Coolgang! We Rock!”  är det mer energi i. Det här blir en viktig fråga imorgon!

Vi får börja där och sedan utveckla strategin för familjen. Vi kan inte sikta på att hinna med hur mycket som helst på en dag!

Träning: Hjärnan är kroppens starkaste muskel. Är det inte något sådant? OK, jag har suttit ganska mycket idag och det kom ett snöfall och jag är fortfarande matt från spinningpasset så jag har återhämtat mig idag.

Besökare på bloggen: 1. Jag undrar lite vem det är. Om det är jag själv när jag kollade hur det såg ut från mobilen. Det tveksamma nöjet med ett bottenrekord i alla fall. But the only way is up now!

Procent av månadens mål: 0,5 %